Зад решетките – параклис
През последните 4-5 години Маринов е открил над 20 православни храма на различни места у нас. Най-голям сред тях е „Свети Николай Мирликийски“ в двора на Старозагорския затвор.
Това, че всеки затвор си има храм, не бива да изненадва никого, коментира специалистът и дава за пример Софийския централен затвор, който е имал проект за храм още при построяването му през далечната 1901 година.
Всъщност религията си има своето трайно място в затворите, като изводът се налага от факта, че в регистъра на Софийски градски съд има 98 отбелязани вероизповедания. Представители на 15-20 от религиозните деноминации работят активно. Сред тях са мюсюлманите, католиците и множество протестантски църкви. Протестантската църква има поддръжници и в затвора в Стара Загора, където вероизповеданията са две. В Пловдивския затвор те са 6, а в Софийския – 5, обяснява Маринов.
Над 1200 души са приели християнската религия
през последните 10-12 години само зад решетките на Старозагорския затвор. Това са хора, които по една или друга причина са изтърпявали присъди на територията на затвора, обясни преди време началникът на затвора в Стара Загора Иван Карушков.
Всъщност желанието определена религия да има поддръжници зад решетките се определя както от нейните представители, така и от религиозните убеждения на лишените от свобода. Когато има взаимно намерение и от двете страни да се изповядва съответното религиозно убеждение, тогава се тръгва по единствения възможен път – организира се място, време, час и съответно начини на провеждане на беседите и ритуалите по това вероизповедание, обяснява Маринов.
Няма нищо незаконно в това да си четеш Библия, да се молиш или да се изповядваш.
Законът дава възможност религиозните организации да извършват три неща при общуването с лишените от свобода.
Първото е литургия или проповед, наричани още ритуална част, второто е по-лично – разговор насаме или изповед, а третото е изучаване на основни учения на вероизповеданието. Това обучение преминава под формата на семинар, където е задължително да има връзка между тези, които преподават, и тези, които слушат.
Правят се също така различни курсове по вероизповедание, по иконопис, а в затвора в Стара Загора преди време лишени от свобода дори издадоха диск с църковни песни.
От три години в страната ни е въведена една английска програма, по своята същност унифицирана християнска програма, която освен слушането ползва и специални тетрадки.
Променя ли вярата лишените от свобода и доколко бившият затворник я носи в себе си и след като излезе от затворническата килия? "Този е един от сложните въпроси", казва Маринов. Трудно е да накараш тези, които по време на престоя си в затвора са били силно вярващи, при излизането да бъдат също богомолци на мястото, където отиват. Малко са на брой тези, които отиват в църква и след като за тях единствената утеха в престоя им зад решетките е бил Божият храм.
Тези, които го правят – за тях това е начин за достигане на вътрешно спокойствие и преборване на напрежението.
Иначе доколко религията помага на излизащите от затвора да се приспособят към новия живот и да се приобщят към ценностите в реалността – това е друга сериозна социална тема.
„Ако направим паралел за грижата за тези, които излизат, и адаптацията към обществото, има какво да се прави да се възстанови тази връзка в страната ни, като имам представа какво се прави в Европа и по света като цяло.
Много е трудно от психологическа гледна точка да има адапатация“, казва Маринов. | www.novinata.bg