Българското общество се страхува от деца с увреждания
Актуално
Българското общество се страхува от деца с увреждания, сочи изследване на агенция "Синовейт България". Българите възприемат децата с увреждания като нещастни и ги асоциират с много трудности и страдания.
Принципно болшинството от тях са готови да окажат съчувствие и са съгласни, че нещо трябва да се направи, така че децата да бъдат третирани по справедлив начин – като например да учат заедно с останалите деца в масовите училища.
"Изпращат есемеси, за да им помогнат, но колкото повече този проблем наближава техния дом, толкова повече те се дистанцират от него", коментира Стоян Михайлов.
Той представи изследването, проведено по поръчка на сдружението за педагогическа и социална помощ за деца ФИЦЕ България в 9 региона на страната. То е част от проекта "Равен шанс за деца със специални образователни нужди" (СОП).
"Целите на проекта са да информира обществото за интегрираното обучение, което предстои да бъде въведено в нашата образователна система", обясни Наталия Христова от сдружението.
Изследването е показало, че българите не знаят какво е интегрирано обучение, страхуват се от него, тъй като то може да засегне личните им интереси. Учителите също го свързват със заплаха и допълнително натоварване, дори като потенциална загуба на работното място.
"Положителното е, че две трети от интервюираните са отговорили, че не биха имали нищо против тяхното дете да се обучава заедно с деца с увреждания. Но в крайна сметка мнозина заемат негативна позиция, когато се почувстват застрашени от това, че някой ще навлезе в личното им пространство", обясни Христова.
"Случаят с Дома в Могилино и реакцията на русенци е пряко доказателство за резултатите от изследването, извършено миналата година. Ще минат години, но това ще се случи и в България, тази дискриминация към различните ще бъде отживелица, както е в САЩ и Европа", коментира още Христова.
Анкетирани са учители, родители, деца със специални образователни нужди (СОП) поради леки физически и умствени увреждания, деца от масовите училища и общински администратори.