Великопостният начин на живот и битът
Ние посещаваме църковните служби, постим и се молим в определено време, но това все още не изчерпва постния подвиг. За да може всичко това да бъде действено и плодотворно, е необходимо то да се подкрепя от целия ни живот. С други думи, необходим е определен начин на живот, който да не е противоположен на поста и да не раздвоява нашето съществувание.
Преди време в православните страни самото общество е създавало, чрез цялата съвкупност от обичаи и навици – както лични, така и колективни, великопостната атмосфера на живота, която поражда това, което така добре се изразява с руската дума „бит“. По време на Великия пост цялото общество се е подчинявало на определен ритъм на живот и на правила, които постоянно са напомняли на отделните членове на обществото за Великия пост. Например в Русия за него постоянно напомнял особеният великопостен звън на църковните камбани; театрите се затваряли, а светските приеми се преустановявали. Разбира се, тези външни правила сами по себе си не са могли да събудят у човека покаяние и да го насочат към по-активен религиозен живот. Но била създадена определена великопостна атмосфера, която облекчавала личното, индивидуалното усилие. Ние сме слаби и са ни необходими външни напомняния, символи и знаци. Разбира се, винаги има опасност сами по себе си външните символи да бъдат приети за съвършено и достатъчно спазване на поста и вместо да напомнят за Великия пост, да прикрият истинския му смисъл и значение. Вече споменахме за тази опасност, като казахме, че външните обичаи и правила могат да подменят истинския личен подвиг. Само че при един правилен подход се вижда, че тези обичаи са като една „ремъчна предавка“, която съединява духовния подвиг с цялата съвкупност на живота.
Ние не живеем в православно общество и затова общественият живот в наши дни не може да създаде определена великопостна атмосфера. Светът, който ни заобикаля, светът, към който принадлежим, не се променя през Великия пост. Затова от нас се изисква ново усилие и е необходимо още веднъж да обмислим религиозната връзка между външния и вътрешния живот. Духовната трагедия на секуларизма и на осветскостяването на нашата цивилизация се изразява в това, че те предизвикват истинска религиозна шизофрения: деленето на живота на две части – религиозна и светска, без никаква връзка помежду им. Затова, за да бъдат заместени външните символи и напомняния, в наши дни се изисква особено духовно усилие. Схематично можем да разгледаме това усилие – веднъж по отношение на нашия домашен живот и втори път – по отношение на живота ни извън дома.
В православния светоглед домашният живот и семейството представляват основата на християнския живот и прилагането на християнските принципи във всекидневния живот. Основите на християнския светоглед се поставят именно у дома, в бита и духа на семейството. Светогледът не се изгражда в училището, дори не и в църквата, а вътре в семейството. Той отначало може да бъде дори безсъзнателен, но в края на краищата става решаващ фактор за целия ни живот. Старецът Зосима в „Братя Карамазови“ на Достоевски казва, че „човек няма по-скъпи спомени от тези на ранното си детство“. Тези спомени спасяват човека през целия му живот. Много е важно, че той казва това, когато си спомня как майка му го е водила на Литургията на преждеосветените дарове, припомня си красотата на тази служба и неподражаемата красота на великопостния напев „Да възлезе молитвата ми като тамян пред Твоето лице…“. В нашите църковни училища сега се провежда забележителна работа по религиозното образование на децата. Но тя може да постигне много малко без домашната и семейна основа на това обра-зование. Какво трябва и може да бъде направено през Великия пост в домашния и семеен живот? Тъй като не е възможно да кажа веднага всичко, което се случва в семейството, ще се спра на една от особеностите.
Без каквото и да е съмнение всички ще се съгласят, че семейният начин на живот радикално се е променил под влиянието на радиото и телевизията. Нашият живот е препълнен от информация за събитията в света. Не е нужно никъде да излизаш или да пътуваш, за да знаеш какво става по света. Целият свят постоянно е в пределите на нашия обхват. И малко по малко елементарният опит на вътрешния живот и красотата на този свят просто изчезват от съвременната култура. А ако не е телевизията, то е музиката: музиката е престанала да бъде това, което слушаш; тя се е превърнала в някакъв музикален фон на разговорите, четенето, заниманията и т.н. Тази постоянна необходимост от музика изобличава неспособността на съвременния човек да се наслаждава на тишината и да я възприема не като нещо отрицателно, не като отсъствие на нещо, а тъкмо като условие за всяко истинско присъствие. Ако християните от по-предишните епохи са живеели предимно в света на тишината и мълчанието, които са им давали възможност напълно да се средоточат върху вътрешния живот, то съвременните християни трябва да полагат големи усилия, за да получат поне същностно необходимото им мълчание и тишина, нужни за съприкосновение с висшата реалност. По този начин проблемът за радиото и телевизията по време на Великия пост не е страничен въпрос, а в някакъв смисъл е въпрос на духовен живот или смърт. Трябва да разберем, че не е възможно да разделяме нашия живот между великопостната светла печал и преживяването на някакъв съвременен филм или спектакъл. Тези две преживявания са несъвместими и едното от тях окончателно унищожава другото. Само че е много вероятно по-скоро последният съвременен филм да победи светлата печал; обратното може да се случи само ако положим огромни усилия. Затова първият великопостен обичай, който можем да предложим, е решителното прекратяване на слушането на радио и на телевизия през Великия пост. В дадения случай не смеем да предложим строг пост, но предлагаме поне аскетичен, който, както казахме, означава преди всичко промяна на „диетата“ и въздържане. Например няма нищо лошо в това да продължаваме да следим предаването на информация или някоя сериозна програма, която обогатява духовно и интелектуално. Това, което трябва да бъде прекъснато през поста, е приковаността към телевизора, вегетиране на човека, който сякаш е хипнотизиран от екрана и пасивно поглъща всичко, което му показват. Когато бях дете (това беше преди появата на телевизията), майка ми обикновено затваряше рояла през първата, четвъртата и седмата седмица от Великия пост. Това се е запазило в моята памет по-ярко, отколкото дългите великопостни богослужения, и дори сега, ако чуя музика, която се предава по радиото през поста, това ме оскърбява почти като кощунство. Този личен спомен служи само като илюстрация на впечатлението, което оставя в детската душа едно външно решение, съзнателно взето от възрастните. Става дума не просто за отделен обичай или правило, а за жив опит, който предпазва времето от Великия пост, и който трябва през цялото време да помним, за да не го загубим, да не го изкривим или нарушим. Но и тук, както при употребата на постна храна, само въздържанието не е достатъчно: то трябва да има свой положителен противовес.
Тишината, създадена от отсъствието на светски шум, нарушавана само от допусканото предаване на новини, трябва да бъде запълнена с положително съдържание. Душата ни се храни от молитвата, но разумът също се нуждае от храна; именно разумът на съвременния човек е подложен на непрестанна атака от страна на телевизора, радиото, вестниците, списанията и т.н. Ние предлагаме към чисто духовното усилие да добавим и усилието на ума. Пренебрегваме толкова шедьоври, толкова забележителни плодове на човешката мисъл, въображение и творчество, само защото е много по-лесно и по-просто, като се върнем от работа у дома си, уморени физически и умствено, да включим телевизора или да потънем в съвършената пустота на списанието. Би било добре по-отрано да си набележим програма за Великия пост. Да си съставим отпреди това списък на полезните книги, които би трябвало да прочетем. Няма нужда всички тези книги да са с религиозно съдържание. Не всички хора са призвани да бъдат богослови. В най-добрите произведения на литературата са заложени толкова много богословски мисли, а всичко, което обогатява разума ни, всеки плод на истинското творчество се благославя от Църквата и ако е правилно възприето, придобива духовна ценност.
В предишната глава говорих за това, че четвъртата и петата неделя от поста са посветени на паметта на двамата велики учители на християнския духовен живот: свети Иоан Лествичник и преподобната Мария Египетска. Трябва да разберем как чрез образите на тези двама светии Църквата ясно ни казва, че през поста тя очаква от нас да обогатим духовния си и умствен вътрешен свят. Четенето и духовното размишление могат да ни помогнат да открием този вътрешен свят и неговата радост. Съвременният секуларизиран свят не ни дава да вкусим от тази радост, от истинското призвание на човека, което се проявява във вътрешния, а не във външния свят. Без нея, без разбирането на Великия пост като път към дълбината на нашето човешко същество постът губи своето значение.
Освен това какво значение би могъл да има Великият пост през дългите часове, които прекарваме извън дома по време на нашите пътувания, когато сме на работа, изпълняваме професионалните си задължения или се срещаме с колеги или приятели? Тук не може да се даде никаква определена рецепта, но биха могли да се приведат някои общи съображения и разсъждения. Първо, Великият пост е най-доброто време да разгледаме и да претеглим невероятно повърхностния характер на отношението ни към хората, към нещата и към работата ни. „Да се отнасяме към всичко с усмивка“, „да не приемаме прекалено присърце“ – ето някои съвети, които са станали всъщност заповеди и на които ние радостно се подчиняваме. А всъщност те означават: не се обвързвайте, не разпитвайте, не задълбочавайте отношенията си с другите хора; спазвайте правилата на играта, които се състоят в съединяването на приятелските отношения с хората и на пълното равнодушие към тях; мислете за всичко от гледна точка на материалната изгода, печалба и повишение; с други думи, бъдете част от този свят, който постоянно употребява големите думи „мир“, „отговорност“, „предпазливост“ и т.н., а всъщност следва единствено материалистичния принцип, според който човекът се оценява по заплатата, която получава. Великият пост е време за търсене на смисъл: смисъла на моя професионален живот от гледна точка на призванието; смисъла на моите отношения с другите хора; смисъла на дружбата; смисъла на моята отговорност в живота. Няма нито работа, нито призвание, които да не могат поне малко да бъдат преобразени, не от гледна точка на по-голямата производителност или по-добра организация, а от гледна точка на ценността на човека. Необходимо е да се постараем да задълбочим всички наши човешки отношения, защото сме свободни хора, които са се превърнали (често без сами да съзнават това) в роби на системите, унищожаващи всичко човешко в света. И ако нашата вяра има някакво значение, тя трябва да бъде съотнесена с живота в цялата му сложност. Мнозина мислят, че необходимите промени стават в зависимост от революциите и от външните промени в условията на живот. Но ние, християните, трябва да докажем, че всъщност всичко произтича отвътре – от вярата и от живота според тази вяра. Когато Църквата е навлязла в гръко-римския свят, тя не е призовавала за революция, посочвайки робството. Но робството е станало невъзможно под влиянието на вярата и на новата оценка за човека и за целия живот. Един свет човек – а днес свет човек означава просто човек, който се отнася сериозно към своята вяра – може да направи повече, за да промени света към по-добро, отколкото хиляди напечатани програми. Светият човек е единственият истински революционер в този свят.
Ще добавим още една последна бележка: Великият пост е време, когато трябва особено да внимаваме за нещата, които казваме. Нашият свят е неимоверно многословен, ние постоянно затъваме в думи, които са загубили своето значение, а следователно и своята сила. Християнството ни показва свещеното значение на словото – този наистина божествен дар. Нашето слово притежава огромна сила – или положителна, или отрицателна. Затова и ще бъдем съдени за нашите слова: „И казвам ви, че за всяка празна дума, която кажат човеците, ще отговарят в съдния ден; защото по думите си ще бъдеш оправдан, и по думите си ще бъдеш осъден“ (Мат. 12:36-37). Ако обмисляме и претегляме думите си, отново ще осъзнаем техния дълбок и свещен смисъл и ще разберем, че понякога една невинна шега, казана необмислено, може да доведе до най-бедствени резултати и може да стане последната капка, преляла чашата на отчаянието на човека и тласнала го към най-лошото. Словото може да бъде и свидетелство. Случаен разговор през бюрото с наш колега може понякога по-добре да му предаде верния възглед за живота, за другите хора и за работата, отколкото формалната проповед. Словото може да събуди в душата възможността за друг подход към живота и желанието за познание. Ние наистина не си представяме как постоянно си влияем един на друг чрез думите, чрез цялата структура на собствената ни личност. В края на краищата хората се обръщат към Бога не защото някой е успял да им даде блестящи обяснения, а защото са видели в Него несравнима с нищо светлина, онази радост и дълбина, сериозност и любов, които разкриват присъствието и Божията сила в света.
Великият пост, както казахме в началото, е време, когато човек сякаш отново открива вярата, но също и живота в неговото божествено значение, в неговата свещена дълбина. Въздържайки се от храната, ние отново познаваме нейния вкус и се научаваме да я получаваме от Бога с радост и благодарност. Прекратявайки развлеченията, слушането на музика, ненужните разговори и повърхностните разсъждения, ние отново разбираме най-великата ценност на отношенията с човека, с човешката дейност и с изкуството. И разбираме това само защото отново сме разбрали Самия Бог, защото сме се върнали към Него. И в Него – към всичко, което ни е дал по Своята безкрайна любов и милосърдие. Затова и пеем пасхалната:
Ныне вся исполнишася света,
Небо же и земля и преисподняя;
Да празднует убо вся тварь восстание Христово,
В нем же утверждается…
Сега всичко се изпълни със светлина,
и небето, и земята, и преизподнята;
да празнува всяка твар възкресението Христово,
в Него да се утвърждава…
Не ни лишавай от тази надежда, Човеколюбче!
Превод: Анета Иванова, Мила Игнатова
Из книгата на прот. Александър Шмеман „Великият пост“, ИК „Омофор“, 2006