На гости в Бачковския манастир
Решихме да се изкачим към него пеш. Първото, което посреща поклонниците е една масивна арка над пътя с молитвен надпис и зографисани образи. По-късно научихме, че са рисувани през 2000 г., но явно некачествено, защото вече са доста повредени и трябва да бъдат подновени. В същото време редица средновековни и възрожденски фрески на основа яйчна темпера в нашите храмове са добре запазени. От двете страни пътят към манастира е буквално окупиран от сергии на дребни търговци, които предлагат едни и същи видове захаросан мед (аз съм пчелар и трудно могат да ме излъжат) или мурсалски чай, който „лекува всичко”. Конкуренция тук няма, защото всички са си плюли в устата да поддържат едни и същи двойни и тройни цени. Манастирът прибира таксите от сергиите, но кичът е едва поносим.
Бяхме настанени в южния корпус, който е наскоро ремонтиран и представлява хотелска част. През нощта парното работи, тъй като в планината температурите падат чувствително. Нямаше обаче сапун и бойлерът не можеше да се включи, поради което сутринта се къпах с ледена вода.
Въпреки обещанията на игумена епископ Борис, че ще се върне от София, той така и не се появи. Замества го архимандрит Симон – интелигентен млад монах, който има редица ценни идеи за развитието на обителта, но не среща подкрепа. Проблемът е, че игуменът е наложил тук единоначалие, което минава всякакви граници. Всичко интересно в манастира е заключено и се отключва само с неговото лично разрешение. Трябваше да се молим, за да ни бъде отворена библиотеката, която е в процес на разработване. В Трявна са изготвени дърворезбени шкафове, старите книги постепенно се подвързват, планира се да се изготви база данни със старопечатните книги на манастира. Най-ценните издания и ръкописи обаче не са тук, а отдавна са взети от Църковния музей и Народната библиотека в София. В коридора на библиотеката са поставени големи маслени портрети на българските будители от св. Кирил и Методий до екзарх Йосиф. Може да прозвучи абсурдно за 2008 г., но Бачковският манастир все още няма официален сайт в Интернет.
След нови молби успяхме да видим трапезарията от 1643 г. и музея – една стаичка със стъклени шкафове, в които безсистемно са насложени няколко утвари и икони. Според мен трябва да се направи нов интерактивен музей, който да разглежда подробно историята на манастира. Църквата „Св. Николай” в южния двор, зографисана от Захарий Зограф и реставрира на напоследък, също е затворена със заключени решетки. Най-старата сграда в Бачковския манастир – костницата на ктиторите Бакуриани от ХІ век, е оградена от висок дувар и също е недостъпна.
За съжаление днес Бачковският манастир се обитава само от осем монаси, половината от които са на 80-годишна възраст. На въпроса ни за послушниците един от тях махна с ръка: „Идват и си отиват”. Явно плодовете на атеизма и епикурейството и тук дават горчиви плодове, но дали е направено всичко, за да бъдат привлечени и задържани тези млади хора? Богослужението, в което участвахме, започва в 7 часа. Когато аз бях послушник и монах в Троянския манастир, първата камбана биеше в 4,30 часа за лична молитва, а службата започваше с четене на поредната катизма в 5 часа и продължаваше до 8,15 часа. Службата в Бачково е чинна и достолепна, но само на църковнославянски език. За влизащите в храма той е неразбираем и те, след като запалят свещ, бързат да излязат. Храмът е мрачен, защото до ден днешен стенописите от ХVІІ век не са реставрирани. Иконостасът зее, тъй като двата реда малки икони са взети в Института за почистване. Монасите се оплакаха, че искат да служат по Йерусалимския устав, а ги заставят да правят това по Цариградския, и че календарът на Българската църква е хаотичен. Тъй като манастирът е ставропигиален, препоръчах им да се обърнат към Св. Синод, който всъщност е създал тази неразбория. Дали ще получат някога отговор е друг въпрос.
Манастирът има и малък магазин, в който между разните сувенири се продават магически памуци срещу „уроки и магии”. Това православна обител ли е или езическо капище? На моето възмущение продавачката ухилено отговори, че трябвало да се подчиняват на пазарната икономика. Освен два албума за манастира, други православни книги няма. В Бачковския манастир всяка година преминават може би стотици хиляди посетители и се изпуска златната възможност те да бъдат спечелени духовно чрез продажба или дори раздаване на безплатни листовки, брошури и Евангелия. Човек неволно си спомня словата на Иисус Христос: „Ако солта изгуби сила, с какво ще се направи солена? Тя вече за нищо не струва, освен да се хвърли вън и да се тъпче от човеците” (Мат. 5:13).| www.dveri.bg