Все повече българи даряват за благотворителност
Източник: БНР
Макар все още българите да са скептични и да проявяват известно недоверие към това дали парите, които са дали за определена кауза, ще стигнат до предназначението си, те все повече са склонни да даряват пари за благотворителност. 23 млн. лева в брой и още близо 4 млн. лева под формата на храна, дрехи и стоки са дарили фирмите, гражданите и фондациите у нас през изминалата година. Това е с 9 млн. лева повече в сравнение с 2005.
„За момента мотивацията, която остава водеща за компании и за граждани, е по-скоро емоционалната съпричастност към определена кауза – казва Весела Герчева. – Има вече единични случаи, в които компании и граждани се обръщат към нас или други организации с молба да бъде изследвана нуждата, така че те да могат да преценят адекватно своята дарителска политика.”
Въпреки че все повече компании и фондации започват да се интересуват от това къде дарението им би било най-смислено и ефективно, все още у нас няма достатъчно разпознаване на каузите, за които си заклужава да бъдат дарявани средства. За момента една огромна част от даренията, между 60 и 80 процента годишно, отиват в домове за деца лишени от родителски грижи, както и за единични случаи, които нямат последващ ефект. Все по-често обаче българите започват да даряват системно, а не кампанийно.
„Децата остават кауза номер едно, но компаниите, които имат възможност или желание да отделят по-значителни суми, определено се стремят към по-стратегически програми, които подпомагат интеграцията на децата – обяснява Весела Герчева. – Т. е., те не се насочват към ежедневното им оцеляване, към набавянено на храна или извършването на ремонти, а се стремят да помогнат на тези деца, които са прекарали целия си съзнателен живот в социален дом и в изолация, по-лесно да намерят реализация в реалния живот. Популярна кауза е и образованието, което е изключително важно за успешното развитие на бизнеса занапред. Компаниите подпомагат също така здравеопазването. От миналата година наблюдаваме известен ръст на даренията за култура и изкуство.”
Като нова за страната ни тенденция от Български дарителски форум наблюдават увеличаването на дарения, направени от българи в чужбина.
„В Български дарителски форум членува фондация, основана от двама българи, които живеят в САЩ – „Американска фондация за България” – казва Весела Герчева. – Все по-често срещаме имената на българи, които живеят в Европа или САЩ и връщат пари в България под формата на дарения за конкретни каузи. Голяма част от тези българи, може би поради личната си съдба и личния си път, подрепят много повече деца, които имат талант, изявени способности в определена сфера, отколкото го правят дарителите в България. За Български дарителски форум тази тенденция е от изключителен интерес и ние ще я следим отблизо.”
Мнозинството от гражданите, както и повечето от компаниите, правят малки по размер дарения. Ежегодната класация на най-големите корпоративни дарители у нас, направена от Български дарителски форум, показва, че първите десет компании дарителки са дали през 2006 г. общо близо 3 млн. лв.
„За момента най-популярният механизъм остава директното дарение, било то по банков път или директно към получателите – обяснява Весела Герчева. – Това е механизъм, който дава възможност за прозрачност и проследяване на тези финансови потоци. Съществуват и други механизми, какъвто е например даряването чрез SMS. През миналата година даренията чрез SMS са се увеличили двойно. Те основно са от значение за гражданите, тъй като даряването по банков път е едно допълнително и излишно затруднение за тях. Затова Български дарителския форум съвместно с Фондация „Помощ за благотворителността в България” и с подкрепата на част от мобилните оператори в страната разработи проект „Дарителски SMS”. Той се изпълнява и с подкрепата на Чешкия дарителски форум, който за първи път го е приложил в Чехия през 2004 г. Осъществяването на този проект ще осигури по-прост механизъм за набиране на средства на тези организации и институции, които са легитимни и имат кауза, която си заслужава да бъде подкрепена. Този проект решава също така и проблема с достъпа на такива организации до SMS – фондонабирането, защото в момента както в България, така и в повечето други държави, не всяка организация може да получи кратък номер за SMS – фондонабиране. Ние сключваме споразумение с мобилните оператори и с БТК за определянето на единен номер за фондонабиране, а от друга страна поемаме отговорността заедно с всичките си медийни партньори, че информацията за това колко пари са били набрани и как те са били изразходени ще стигне до дарителите, независимо дали тя е благоприятна за кампанията или не. Официалното обявяване на номера и на първите дарителски кампании ще се случи във втората половина на април. Нашата надежда и до голяма степен увереност е, че достъпът до нов механизъм за набиране на средства и допълнителната прозрачност, която предлага проектът, ще даде възможност на повече хора в България да се включват в такива благотворителни каузи.”