Св. Фотий, патриарх Цариградски
Името на св. Фотий се свързва с неговата ревностна защита на Православието. А богатата му книжовна и проповедническа дейност дава основание на множество автори да цитират произведенията му наравно с тези на светите отци. Едновременно с това той е и крупна обществена фигура, която съдейства за укрепване авторитета на Византия в християнския свят и се стреми да отстоява позицията на Църквата като самостоятелен фактор, неподчинен на светската власт и нейните капризи.
През 858 г. настъпила коренна промяна в живота на Фотий. Св. Патриарх Игнатий бил свален от патриаршеския трон и за негов приемник бил посочен Фотий. Тази промяна е един от нередките случаи на намеса на императорската власт в делата на Църквата. Патриарх Игнатий бил син на император Михаил I (811-813). Срещу него била настроена придворната партия, оглавявана от кесаря Варда, брат на императрицата, който се стремял да затвърди позициите си в управлението. В края на 855 г. той помогнал на Михаил III, който дотогава управлявал с помощта на регентство, да стане пълновластен император. Михаил III се страхувал, майка му Теодора да не предяви претенции към престола и настоял тя и сестрите му да приемат монашество. След отказа на патр. Игнатий отношенията между двамата се обтегнали. Освен това се стигнало до открит сблъсък между патриарха и кесаря Варда и това станало повод за отстраняването на Игнатий и изпращането му на заточение на един от островите в Мраморно море.
Смяната на патриарха събудила недоволство в някои среди на византийското общество, но след като за носител на патриаршеското достойнство бил определен Фотий, то постепенно стихнало, тъй като новият патриарх се отличавал с изключителен ум и строго придържане към Православието. Поради деликатната ситуация Фотий за кратък срок преминал през всички степени на свещенството и на 25 декември 858 г. официално заел патриаршеския престол.
Неговият предшественик Игнатий приел отстраняването си като несправедливост и се противопоставил на това. Започнала борба между него и патр. Фотий, в която много скоро се намесил и римският папа Николай I. (По това време Римската църква все още не била отпаднала от Православието.) Настъпилият конфликт в Константинопол бил умело използван от него, за да се опита да се наложи като единствен глава на Църквата. Папа Николай I се възкачил на папския престол през април 858 г. Той притежавал неизчерпаема енергия и решителност и всичките му способности били насочени към издигане господството на Римската църква. Папа Николай I искал да стане единствен върховен епископ. Така той използвал благоприятния случай на замяната на цариградския патриарх, за да утвърди влиянието си на Изток чрез радикална намеса. Това обаче не му се удало, тъй като негов опонент станал патриарх Фотий, мъж надарен с непоколебимост и богато въображение.
Конфликтът между двамата започнал през 860 г. Първоначално Николай I се опитал да сключи сделка: да признае Фотий, ако получи в замяна епархиите Калабрия и Илирик, които принадлежали на Рим до началото на VIII в. Патриарх Фотий не се поддал на натиска и не отстъпил. Тогава папата подкрепил Игнатий. Спорът придобил нови измерения. Той вече не се водел между привържениците на Игнатий и Фотий, а се превърнал в конфликт между Рим и Цариград.
За да се изгладят противоречията, през 861 г. в константинополския храм "Св. Апостоли" бил свикан църковен събор, в който взели участие 318 отци, в това число и папските легати. Съборът утвърдил Фотий като патриарх, а Игнатий трябвало да се откаже от претенциите си. Папа Николай I провъзгласил решенията на събора за незаконни и за да наложи позицията си, свикал нов събор. Това допълнително задълбочило противоречията. За да се изяснят позициите на двете спорещи страни, Фотий изпратил окръжно послание до източните патриарси, в което ги призовавал да участват на църковния събор в столицата на Византия. Той бил открит през 867 г. Основен въпрос за обсъждане било отклонението на папството от Никейския Символ на вярата, чрез твърдението, че Дух Свети изхождал не само от Отца, но и от Сина – на латински Filioque. Това схващане представлявало изменение на същността на отношенията между лицата в Св. Троица. То било формулирано в края на VI в. на поместен събор в Толедо и мълчаливо било утвърдено на Запад. Патриарх Фотий с основание настоявал, че Filioque е нарушение на християнската догматика и следователно е ерес. Съборът от 867 г. трябвало да я осъди и да отлъчи папата от Църквата като привърженик на тази ерес. Николай I бил анатемосан като еретик. Това действие довело до крайно обтягане на отношенията между Рим и Цариград, но то се наложило, за да бъде запазена чистотата на Символа на вярата. Патриарх Фотий използвал цялата си решителност, за да съхрани учението на Църквата.
Междувременно във Византия се извършил поредният политически преврат. Император Михаил III бил убит и на негово място бил издигнат Василий I Македонец. На 25 септември 867 г. новият император принудил Фотий да се откаже от патриаршеския престол и той отново бил поверен на Игнатий.
Между 5 октомври 869 г. и 28 февруари 870 г. отново бил свикан църковен събор в Константинопол, който трябвало да утвърди промяната и да помири Източната църква със Западната. По политически причини Василий I се нуждаел от това помирение, тъй като искал да запази византийските владения в Италия и да се предпази от арабската опасност. На събора папските легати настояли да се премахнат всички разпореждания, взети по времето на патриарх Фотий, да бъдат свалени и анатемосани епископите, ръкоположени от него. Тези искания събудили недоволството на византийското духовенство, но били приети, тъй като интересите на Византийската империя изисквали в този момент помирение с папството. Все пак отстъпките не стигнали до крайност. Папските претенции за върховенство над Българската църква, били решително отхвърлени. България останала под духовната опека на Константинопол. След закриването на събора, били ръкоположени архиепископ и епископ, които трябвало да поемат църковното управление в България.
Съборът от 870 г. само привидно изгладил противоречията между Рим и Константинопол. Взаимното недоволство било прикрито под външно помирение, а източното духовенство не можело да се примири с претенциите на папството за върховенство и за отстъплението му от Символа на вярата. В тази обстановка авторитетът на Фотий като отявлен противник на Рим, отново се утвърдил. През 877 г. след смъртта на Игнатий отново било възвърнато патриаршеското достойнство на Фотий. На събора през 879-880 г. той отново настоял да бъдат осъдени отклоненията на папството. това за пореден път затвърдило облика на Фотий като застъпник на чистата православна вяра и решителен противник на амбициите на папството да утвърждава самостойно властта си и да разпространява погрешното си учение. Това била и поредната крачка на откъсването на Рим от общоправославния свят, завършило окончателно със схизмата от 1054 г.
Изключителна решимост и непокебимост в отстояването на позициите създали на патриарх Фотий голямо влияние във Византия, но това не било угодно на новия император Лъв VI. Той се опасявал, че авторитетът на патриарха ще подкопае основите на императорската власт, и затова през 886 г., патриарх Фотий бил отстранен и заменен от шестнадесетгодишния брат на императора.
На 6 февруари 891 г. Фотий умира в заточение. дейността му на патриарх го нарежда сред най-ревностните защитници на Православието, а книжовното му наследство говори за изключително богат ум и висока образованост. През целия си изпълнен с тревоги и борби живот, той отделя време и за книжовни занимания, които бележат ярки страници във византийската литература. Най-значимото му богословско съчинение е "Амфилохий", което носи името на Кизикския митрополит Амфилохий, към когото се обръща авторът. В него наред с догматическите въпроси за Св. Троица, Изкуплението, Въплъщението и иконопочитанието, са засегнати и въпроси от светската наука. В това произведение Фотий се стреми да мотивира идеята си за хармония между светската и църковната власт, необходимостта от тяхната равнопоставеност. Практиката в управлението на Византия показва, че в действие е принципът на цезаропапизма. Същността на този принцип се състои в това, че църковният клир, включително и патриархът, са се намирали в подчинено положение спрямо светската императорска власт. Това не означава, че се е подценявала ролята на Църквата. Известно е, че на Изток е поставена в по-сложна ситуация (императорът е помазаник Божий), и извоюването на позиции в обществото понякога е зависимо от капризите на един или друг император. Принципът на цезаропапизма, освен отрицателни за Църквата последици, е имал и своето положително значение, защото тя не се е занимавала със светско управление и дела, както това става на Запад в папството, и което довежда западното духовенство до извращения, каквито са продаването на индулгенции, инквизицията и др. Но във Византия, поради водещата роля на императорската власт, понякога се стига до недопустимо вмешателство на държавата в делата на Църквата, каквато е и смяната на патриарсите според желанието на владетеля. Подобна намеса би била невързможна, ако на практика се постига равнопоставеност и съзвучие между светска и църковна власт, идея, чийто най-отявлен изразител и защитник е патриарх Фотий.
Голямо част от живота си Фотий е посветил на научни занимания, на преподавателска и проповедническа дейност. Известни са значими негови догматически съчинения, проповеди и слова, за съжаление малко от тях са съхранени. Едно от най-добрите му съчинения "За тайнственото учение на Св. Дух" е посветено на оборването на папското отклонение от Символа на вярата. В него всестранно се разглежда въпросът за изхождането на Св. Дух и се разрешава на основата на Св. Писание и на произведенията на св. отци в православен смисъл. Много известно е съчинението му "Библиотека". То съдържа отзиви на Фотий за прочетени от него около 300 съчинения – християнски и езически, с коментар и цитати от тях. За някои от цитираните творби се съди именно по тези запазени цитати, той като някои от тях са безвъзвратно изчезнали. Освен това Фотий е преподавал и в прочутата Магнаурска школа, известна с високото ниво на образование, което осигурявала. той имал свой кръг от ученици, с които работел върху светоотечески текстове анализирайки и тълкувайки прочетеното.
Жизненият път на патриарх Фотий е изцяло свързан с запазване чистотата на православната вяра и духовното обновление на християнските народи. Той Filioque остава в историята с непримиримостта си срещу отклонението от Символа на вярата – с борбата против претенциите на папството, в стремежа си да разпространи истините на св. Православие сред съседните на Византия славянски народи и с изключителната си начетеност като пастир и книжовник.