Бежанците като огледало, в което се оглеждаме



Klara TonevaОт края на 2013 година България е изправена пред бежанска вълна, предизвикана от обстановката в Сирия. Отговорът на въпроса – какво всъщност се случва там – не е еднозначен и макар ставащото да се нарича по различни начини – конфликт, криза, гражданска война и др., това, което е неоспоримо, е, че говорим за човешка трагедия. Тъкмо в борбата си за физическо оцеляване част от сирийските граждани стават бежанци.

На фона на нарастващия поток от хора става все по-трудно да бъдат убедени европейците да правят разграничение между имигранти и бежанци. Броят на приетите кандидати за убежище ще e по-малък от 1% от населението на Европейския съюз, което е едва ли e непосилна бройка. От друга страна, предизвикателствата остават, защото предвид нестабилността в Близкия Изток и Африка, броят на бежанците ще се увеличава. Наред с посоченото, Европейският съюз губи контрол върху границите си, така че ще прииждат още бежанци, както и мнозина, които нямат убедителни причини да искат подобен статут.

Как да се разплете този възел без съвременна Европа да жертва ценностите, върху които е изградена, защото точно ценностите са тези, които раждат културите, а не обратното. И още, европейският разум по генезиса си е християнски, т.е. по своята дълбинна конституция той е християнски формиран.

Дали България, която е част от Европейския съюз, е изправена пред бежанска криза? Безспорно отговорът е: да. Неговата категоричност се доказва не само от статистическите данни (около 60% от българите не желаят бежанците), но и от действителната обстановка в страната. Хиляди имигранти и бежанци вече са в България, превръщайки се в огледало, в което всеки един от нас се оглежда. Две са основните проблемни ядра, които превръщат бежанската криза в хуманитарна: първото се отнася до социално-икономическите и политически измерения на случващото се, а второто ядро е свързано с опасността от напрежение на етническа и религиозна основа.

Относно първото проблемно ядро: още през 2013 г. в българското публично пространство трябваше да се даде ясно, недвусмислено разграничение между понятията имигрант и бежанец. Вместо това се роди смес от правни понятия, което закономерно доведе до пренасочване на разговора в чисто емоционалната плоскост. И тъкмо тази емоционалност на публичните обсъждания задържа вниманието на повърхността, а не към дълбочината, на която би трябвало да се анализират значимите въпроси. Ударението се поставяше върху факта, че има събитие, а не върху това какво да се направи, за да се избегнат отрицателните му последици, а също и – как се е достигнало до него. В тази насока от значение е и мониторингът на медиите, някои от които поднасят фактите не информативно, а манипулативно и така свободата на словото се употребява с користни подбуди: за агитация, чрез използване езика на омразата, фокус върху сензации с цел предизвикване на зрителски интерес и др.

За християните от основополагащо значение е библейският смисъл на свободата на словото. Осъзнаването на силата и вечността на словото пронизват цялото Свещено Писание – от книга Битие до книга Откровение: „В начало беше Словото и Словото беше у Бога, и Бог беше Словото“ (Йн 1:1). В православното тълкуване става дума за предшестващото Слово, което се явява едновременно и Творящо, и инструмент на творението: „Рече Бог: да бъде… Тъй и стана…“ (Бт 1:3,6,9,11,14). В Библията всички земни реалии се съотнасят с небесните и в този смисъл е паралелът между Словото като „оръдие“ на Божието творение и словото като оръдие на човешкото съзидание и творчество. Като Логос Словото е извечно; като закон Словото е дадено на човека; като обозначение на предметите и явленията, т.е. като елемент, формиращ човешката мисъл, то е както плод на свободата й, така и източник на същата тази свобода, изначално дадена ни от Твореца. И тук е отговорността на човека: всяко слово, изобретено от него за обозначаване на създадените от Бога явления, не може да отнема или да изопачава истината, защото то е предназначено за познаване на Истината. Самото съотнасяне на словото със Словото, което е Христос, т.е. Истината, означава, че в Библията свободата на словото се осмисля като право на истина. Право да я търсиш и познаваш, да я придобиваш и свободно (както и отговорно) да я предаваш на другите.

За добро или не, днес медийният език е придобил изключителна мощ – и положителна, и отрицателна. За съжаление, това говорене, което замъглява границата между истината и лъжата, между доброто и злото, между справедливостта и несправедливостта, често е политически инструментализирано. Във връзка с това е и една от най-важните последици – увеличаване на ксенофобските и националистически прояви. Политическите партии също имат роля (макар и второстепенна) чрез позициите, които изразяват. Затова не е изненада опитът на някои от тях да се нагодят към (а след това и да паразитират) върху общественото настроение, като изразяват крайни и противоречащи на общия интерес постановки. Тук е и ролята (вече централна) на държавата и правото да ограничават подобни стремежи и да ги санкционират, когато се престъпват определените граници. Нарастването на националистическите тежнения сред българското общество води както до обостряне на криминогенната обстановка в България, така и до пораждане на етно-религиозното напрежение, което всъщност е второто проблемно ядро.

За личното и безличното отношение към другия

BejanciТемата за бежанците не се изчерпва само с нейните политически и икономически измерения, със законодателните инициативи и др. Хората, които имигрират, са принудени да се променят и адаптират към новата среда, ние пък, които ги приемаме – без оглед дали ни харесва или не – също сме принудени да се променяме. Ясно е, че става въпрос за идентичността, въпрос, който е не просто важен, а основополагащ.

Безразличното отношение и мълчанието ще ни правят съучастници всеки път когато от телевизионния екран разберем как се задушават хора в камиони „ковчези“, как се давят при корабокрушения, как умират от рикоширал куршум… Дори само един човешки живот да е загубен, а не стотици хиляди, както е в действителност, това вече е трагедия, в която сме не просто безмълвни наблюдатели, а съучастници. Ставаме такива, защото като християни не е важно дали човекът е християнин или не, дали е с редовен статут или не е. Друго е важното, че той е човешка личност и затова е нужно да защитим не само и не просто живота му, но и неговото човешко достойнство.

Източникът на човешкото достойнство не е в абстрактния хуманизъм, а у Бога. Хуманизъм, чието средоточие е човешката гордост, се превръща в егоизъм. Често приспособяваме Христос, адаптираме християнството, превръщаме го в идеология или в идеологически инструмент. Но в своята същност идеологията и религията са противоположни: идеологията е подмяна на религията. Самият акт на вярата носи характеристики, които формират неговата структура: първо, поражда се от свободата (това е свободен акт); второ, отношението е преди всичко към Бога (Който е абсолютно Друг) и към другите, и трето – става възможен чрез Божията любов, която се проявява чрез другите. Следователно, вярата винаги е нещо дълбоко лично, непосилно без дълбинен вътрешен опит, докато идеологията отхвърля личното като непотребно. Вярата вижда в другия ближния, докато идеологията вижда всички ближни като други, като далечни и безлични. Вярата започва от отделната личност и разбира се, стига до човечеството, но само след като признае безусловната значимост на тази отделна личност, само след като утвърди божествения й смисъл и цел.

Същността на християнството е в евангелския образ на Богочовека Иисус Христос, в образа на човека, обърнат към другия човек, за да съзре в него ближния и да положи в него смисъла и целта на живота си. „Кажи ми какво мислиш за Бога и аз ще ти кажа как се отнасяш към човека“, пише протопр. Ал. Шмеман [1], и още: „Говоренето за другия е винаги прикрита и маскирана автобиография“ [2]– думи на прот. Р. Бигович.

Няма съмнение, че тези, които са разпънали Иисус Христос, са били религиозни, но те и затова са го разпънали, защото Спасителят е изобличил измамната им религиозност, това, че са превърнали вярата в идеология. Иисус Христос е поставил човека по-високо от всичко, а враговете Му са очаквали от религията друго – ред, спасение на държавата и всичко онова, заради което се изисква безропотно подчинение на безлични закони. Показателно за нас е, че Спасителят е мълчал, Той не е проронил нито дума за държавата, обществото, историята или културата. Защо ли, може би защото това са компонентите в механизма на всяка идеология. Вниманието на Богочовека е насочено към живите хора около Него, но Той не говори за техните права, а им отдава Своята любов, показва им Своето милосърдие. Защо ли, може би защото Иисус Христос поставя човека (всеки отделен човек) над цялото човечество, над целия свят.

И ако сега през тази призма погледнем към бежанската криза, то дилемата, пред която се изправя всеки от нас (ако имаме мъжеството или още по-трудното: смирението да си признаем), е всъщност изборът между нашето лично или пък нашето безлично отношение към отделния човек. Вярата е единственото убежище на човека в този свят и ако я няма тази безусловна ценност на отделната личност, то сега или някога по-нататък, грижата за личността ще отпадне. И там вече се разстила тъмата на безличното, тъма, в която властва страхът, насилието, омразата и отчуждението, тъма, в която няма любов.

Няма страх в любовта…

Нашата вяра е вяра в Бога, Който е абсолютно Друг; тя е особено отношение, отношение на човешката личност към Бог,Hristos Който е същностно различен, същностно Друг. Като абсолютно Друг Бог се открива чрез историята на спасението и именно чрез другите показва Своята любов; Любовта към Бога е неделима от любовта към другите. Те вървят заедно, защото Бог винаги присъства в другите, проявявайки Своята благост и любов главно чрез тях. За това, че любовта към Бога и любовта към другите са неделими ясно свидетелства един от основните текстове на Новия Завет, определян като връх на евангелския хуманизъм на Богочовека Христос (Мт 25:35-45). В този библейски текст една и съща мисъл е изразена по положителен и отрицателен начин: „Истината ви казвам: доколкото сте сторили това на един тези Мои най-малки братя, на Мене сте го сторили“ (Мт 25:40). Следователно, ако обичаме гладния, жадния, голия, бедния, поробения и чужденеца, обичаме Бога. Изказана по отрицателен начин тази мисъл гласи: „Истината ви казвам: доколкото не сте сторили това на един от тези Мои най-малки братя, и на Мен не сте го сторили“ (Мт 25:45).

Ако християнството се отнася към другите нетърпимо и с насилие, то ще загуби своята същност – Иисус Христос (т.е. Истината, защото за нас Спасителят е въплъщение и извор на истината) – и би се превърнало в идолопоклонство, защото само в името на идолите другите, различните, бежанците могат да бъдат презирани и прогонвани.

Възможно ли е да се опитаме да променим начина, по който мислим, да се отдалечим от светската справедливост и да влезем в Божията справедливост, където Бог действа по съвсем друг начин, като Баща на всички хора. Нашето човешко спокойствие, нашето задоволство, нашата радост не се постигат чрез освобождаване от другия, а в свободното ни отдаване на другия. Любовта е тази, която разчупва оковите на естествения страх от другия, тя е, която обезсилва омразата, национализма и ксенофобията: „Няма страх в любовта. Съвършената любов отхвърля страха“ и още от св. ап. и евангелист Йоан: „Който не обича, той не е познал Бога, защото Бог е Любов“ (1 Йн 4:8).

Тогава защо ни е трудно да отвърнем на Христовия призив към милосърдие? Отговорът е прост, натрапчиво ясен, но ние бягаме и от него, както и от ближния: любов нямаме…

Всичко, което вършим, е или по задължение, или по необходимост, според „делото на закона“, но не и от любов. Затова и всичко, което мислим, което изричаме, което правим, раздирани от смесени чувства на любов и омраза, с привкус на завист, озлобление, страх и отчуждение, няма как да стигне до Бога.

Милосърдието стои по-високо от състраданието, а любовта към враговете (като висша проява на милосърдие) е по-голяма и от земната правда. Строгостта на закона е безспорна, но дали тя е достатъчна? Защото на закона можем все някога да се научим, но ако сърцето е вкаменено, то как ще проявим милосърдие? И обратно – ако сме милосърдни, то едва ли ще престъпим закона. И накрая, ако дори изпълним целия закон, но сме жестокосърдечни, тогава не сме ли всъщност онези религиозни хора, които разпънаха Христос?

Зная, че е трудно, определям се като християнка, но съм като тези последните. Бежанците се оказаха огледалото, в което се оглеждам…

Как обаче да „излезем от себе си“, от своите институции, от своите идеологии, от своите страхове и да проявим лично, а не безлично отношение към другия?

Всъщност това е главният проблем, който бежанската криза поставя пред нас. Тя едва ли ще бъде преодоляна с нов морален и правен кодекс, друго е нужно: нов, общ за всички етос. Става дума за жизнена позиция спрямо Бога, спрямо човека и спрямо света.

Може би първата крачка е да се опитаме да разберем поведението на разбойника отдясно, да се вгледаме в себе си. Защото ако при Бога всичко се дава по милост, то при човека всичко се възприема чрез вяра.

 

Бележки

1. Шмеман, Ал. Религия, идеология, личност. – В: Православие.БГ.
2. Бигович, Р. Църква и общество. С., 2003, с. 47.

 

Визитка

Доц. д-р Клара Тонева е преподавател в Богословския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ по история на религиите, нехристиянски религиозни учения, религия и екстремизъм и др.  Автор е на книгите „Мюсюлманката между традицията и модерността“ (2004); “Ако любов нямам…“ (2006); “Въведение в Православното догматическо богословие“ (2007); “Църквата – общност на любовта“ (2008); “Ислямската представа за Иисус Христос (Православно-богословско изследване)“ (2011) и студията „Етиката на Мохамед“ (ГСУ, БФ, т. VІ. С., 2008). Член е на: Съюза на учените в България, Центъра за изследване на новите религиозни движения в България; Центъра за изследване на религиите при СУ „Св. Климент Охридски“ и др. Носител на ректорска награда за млад учен за 2005 г. от фондация „Св. Климент Охридски“.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...