Петдесетница


След възкресението и възнесението на Христос Неговите ученици се събират в Иерусалим, където „те всички прекарвали в молитва” (Деян. 1:14). Това събрание обаче все още не представлява Църква, а просто група от изплашени и объркани хора, обединени единствено от общите си спомени и смътни очаквания. Няколко дни по-рано те питали Учителя няма ли да освободи „в това време” Израилския народ от римското иго и да възстанови „царството Израилево” (Деян. 1:6). Дори след възкресението техните очаквания, изглежда, не са отишли по-далеч от напълно земните стремежи и тежнения.

Радикалното изменение в състоянието на учениците става на празника Петдесетница. При описанието на това събитие св. евангелист Лука използва езика на аналогията: „при настъпването на деня на Петдесетница” учениците отново се събрали в Иерусалим, и „те всички в единомислие бяха заедно. И внезапно биде шум от небето, като че ли идеше силен вятър, и напълни цялата къща, дето седяха” (Деян. 2:1-2). Слуховите усещания се съпровождат от зрителни образи: „И явиха им се езици, като че огнени, които се разделяха, и се спряха по един на всекиго от тях. И всички се изпълниха с Дух Светий…” (Деян. 2:3-4). Тези събития могат да се опишат само чрез аналогия. Изменението, обаче, което те предизвикват у Христовите ученици, „изпълнени с Духа Свети”, е напълно конкретно и очевидно за всички: „…и наченаха да говорят на други езици, според както Духът им даваше да изговарят” (Деян. 2:4). Внезапно учениците заговарят на езиците на всички племена и народи, събрани в Иерусалим за празнуването на Пасха. Всеки от присъстващите в тълпата чува от устата на апостолите родната си реч и „всички се чудеха и маеха” (Деян. 2:7). Апостолите – по думите на Лука прости и необразовани хора, при това измъчвани от страх до последния момент – започват да проповядват на тълпата „за великите дела Божии” с вещината и мъдрата проникновеност на опитни оратори. Сега те знаят какво е тяхното призвание и какъв е смисълът на завещаното им учение. Разбират значението както на вече случилите се събития, така и на онази жизнена перспектива, която разкриват пред хората с проповедта си. Апостолите призовали към покаяние и кръщение. Те призовали присъстващите да получат и те „дара на Светия Дух” и така да се приобщят към Петдесетница. Оттогава тази възможност е открита за всеки от нас. „И тъй, които приеха на драго сърце думите му (на Петър), кръстиха се; и се присъединиха в оня ден около три хиляди души. И постоянстваха в учението на апостолите, в общуването, в хлеболомението и в молитвите” (Деян. 2:41-42). В онова време „много чудеса и личби станаха чрез апостолите в Иерусалим” (Деян. 2:43): изцеляване на болни и обладани от бесове и дори възкресение на мъртви – например възкресението на Тавита в Йопия.

Слизането на Светия Дух не е някакво магическо допълнение към способностите и дарбите на човека. То е освобождение на жизнения потенциал, в което няма нищо противоречащо на логиката, нищо „свръхестествено”. „Изливането” на Духа върху човешката природа преобразява не нейния логос* (т.е. онова, което тя представлява), а начина на нейното съществуване; пътя на ипостасното** й самоопределение. Приемането на дара на Духа Божи означава, че биологическата наследственост и индивидуалната автономия престават да определят нашето ипостасно битие. Органическо следствие именно на тази свобода от природната необходимост и властта на причинността са всичките чудесни „знамения” в живота на Христа и апостолите – „знамения”, които Църквата и нейните светии постоянно преживяват.

Изцеляването на разслаблени, говоренето на езици, богословската мъдрост и всички други дарове (на гр. харизми) са плодове на възраждането на човека „в Духа Свети”. Както при раждането на човека първите прояви на живот – първата глътка въздух и първият плач, а по-късно първата усмивка и първите думи на детето – се възприемат като удивителни и чудесни, но и естествени явления, така едновременно чудесни и самоочевидни са плодовете на възраждането на човека „в Светия Дух”. Ако тези плодове не винаги се проявяват, това става не защото на хората се дава „различно количество” духовни дарби – „понеже Бог не с мярка дава Духа” (Йоан. 3:34), а защото е различна степента на съпротивата срещу смъртта; съпротива, осъществявана от нашата свобода.

Превод: Илиана Александрова

* логос – на гр. слово, закон, причина и др. Логосът на човешката природа означава същността й, както тя е била създадена изначално.

** ипостас – от гръцката дума „хипостасис”, т.е. онова, което „стои под”. Св. Отци употребяват по-често ипостас вместо лице (на гр. „просопон”) за Отца, Сина и Светия Дух. На български език ипостас съответства на личност, която в православното разбиране е противоположна на индивид. Ипостасно битие ще рече „битието на личността”.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...