Апострофи: Етиката на безгрижието


Източник: DW

Стоян Гяуров представя книгата на германския историк Петер Херше “Безгрижие и прахосничество. Европейското общество и култура през епохата на Барока”

Още през 17 в. англичанинът Бърнет, пътешестващ из Италия, отбелязва, че докато сънародниците му инвестират парите си в търговията и занаятите, католиците ги влагат в църквата; от подтекста на това вярно наблюдение се долавя, че за един протестант това е прахосничество. Сто години по-късно подозрението на Бърнет вече се е затвърдило в стереотипа за изостаналостта на католическия пояс (Португалия, Испания, Италия, южна Германия, но не и Франция), изпъкваща още по-силно на фона на разточителната барокова архитектура. През 20 в. терминът барок, запазвайки леко пейоративния си оттенък, излиза от тясното поле на изкуствознанието и започва да се налага като обозначение за отрязъка от историята на католическа Европа, заключен между Контрареформацията и Просвещението. Резервите по отношение на барока като художествен стил се проявяват и в историографията: масивният двутомен труд на Петер Херше е първият от десетилетия опит за синтез на бароковата епоха.

Херше реабилитира правата на Барока в европейската история, полемизирайки остро против апологетите на тезата за модернизацията, които, вречени на “прогреса”, остават слепи за спецификата на католическото общество. Тяхната грешка, според Херше, е че те просто подминават или недооценяват стоящия пред очите на всички кардинален факт: вследствие на Реформацията, през 17 и 18 в. в Европа възникват две коренно различни култури, просмукани от конфесионален антагонизъм, който засяга не само теологията, а пронизва всички сфери на живота. “Това е главното прозрение, до което стига Макс Вебер в своя анализ на ‘протестантската етика’, макар и без да се докосва до католицизма.”

Барокът може да бъде равнозначен на изостаналост, обяснява Херше, само от гледна точка на ценностите и организацията на живот в протестантския Север. Ориентираната към “прогреса” работлива и пестелива буржоазия заема подчинено положение в католическия свят, където на висота са тъкмо безгрижието и прахосничеството – две черти, които според автора синтезират същността на “бароковата етика”. Лозунгът “времето е пари” не случайно е измислен от един протестант, още повече – американец. За католика времето няма стойност, неговият поглед е вперен в отвъдното, затова на културата на безгрижието не се гледа като на грях, затова и най-големите производители на часовници са протестантска Швейцария и Англия, а в католическа Франция – хугенотите, френските протестанти.

Барокът е триумф на религията и културата. Това е едно общество, носено от аристокрацията и селячеството, което се опира на земеделието и традицията и се стреми към стабилност. Барок означава господство на църквата във всички сфери на живота, като църквата е много повече от източник на душевна утеха: тя е също социална и културна, икономическа и дори кредитна институция. За разлика от протестантството, бароковата религиозност не е интелектуална, книжна, а подчертано сетивна. В бароковия свят – най-вече в Италия – изобразителните изкуства, архитектурата и музиката достигат своята кулминация. Човекът в този свят също трябва да се бори с превратностите на съдбата, но въпреки всичко стремежът към наслаждения, празникът и радостта от живота са част от ежедневието, а поклонничеството е “един от най-важните фактори на социалната, икономическата и културната история на католицизма”. Барокът е култура на безгрижието – работата не е самоцел, а необходимо зло. Барокът – още веднъж – е култура на прахосничеството: излишъкът не се инвестира, а се изразходва за показна консумация, най-вече в областта на изкуствата. Барокът – обобщава Петер Херше – е немодернизация, “преднамерена изостаналост”. Барокът, с други думи, е обратният полюс на портретираната от Вебер протестантска култура.

От позицията на нашето време, културата на Барока изглежда примамлив оазис, където съвременникът би могъл да си поеме дъх от цивилизационното ускорение и дори да преодолее окончателно махмурлука от прогресисткия си сън. Но това е илюзия. Историята на Барока след победата на рационализма през 18 в. представлява борба за преодоляване на комплекса за “изостаналост” и за усвояване на протестантската етика. Днес културата на Контрареформацията не съществува повече, терминът барок отново се е свил в първоначалното си значение на художествен стил, а католиците, уверява Херше, “мислят и действат по-прогресивно от протестантите”.

Но пищните барокови черкви, горделиви паметници на минало величие и естетски разгул, не са единствената следа, останала от Барока. Достатъчно е да се взрем по-внимателно, за да се запитаме: дали традиционната антикапиталистическа враждебност на католицизма не е един от корените на аналогичния рефлекс при антиглобализма, и дали “обществото на купона” и култът към свободното време не са просто отблясък от манталитета на “безгрижието и прахосничеството”?

Peter Hersche, Muße und Verschwendung.
Europäische Gesellschaft und Kultur im Barockzeitalter. Herder

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...