По-добър ли е светският фундаментализъм?
Източник: в. Сега
Читателите ми сигурно ще си спомнят, че многократно съм изразявал възмущение от замесването на религията в държавните дела. Струва ми се например скандално религиозен празник на една от общностите у нас като "Гергьовден" да бъде честван като празник на армията с участието на президент и сие. Скандално е дори когато две вероизповедания присъстват в парламента чрез своите патриарх и главен мюфтия. Смешно и тъжно е, когато стъклено-алуминиевите бизнес офиси се кадят за гонене на дяволите и каквото е там. Или когато между красивите гърди на телевизионна водеща загадъчно блещука разпятието на Спасителя. В по-глобален план видяхме всички до какво доведе играта с религията на американските стратези, които подпомагаха ислямисти в борба срещу комунистите.
Въпросът е как да се създаде такава една гражданска култура, при която религиозните убеждения някак естествено да стоят настрани от обществените дела? Е добре, ако по целта сме на едно мнение, аз мисля, че със средствата на забраната ще се постигне по-скоро обратният ефект: колкото повече забраняваш едно нещо, толкова повече го натоварваш със значение, особено пък когато става дума за идентичност. Който е имал деца, ще разбере какво имам предвид: забранявайте на дъщеря си да слага червило и това ще стане за нея форма на бунт срещу вас, на себеизява, колкото и абсурдно да ви се струва. Добрият родител дедраматизира проблема, насочва интереса на детето си в друга посока, вписва червилото в някакви други, по-важни от възпитателна гледна точка неща.
Толкова голяма драма ли са забрадките на мюсюлманските момичета?
Мен да питате – не, защото мотивите, поради които те ги носят, са най-различни: някои вярват, някои се бунтуват, някои така се мислят за по-привлекателни (какво по-еротично от скритото тяло в един свят на всеобщо разголване!). Ако щете, много православни жени в Русия днес също смятат, че е въпрос на приличие да ходят забрадени! Има едно такова становище, според което толерирането на забрадките автоматично води до приемането на целия пакет, включващ убийствата на честта и може би дори полигамията, ако не направо бомбите на тероризма. Хайде да не се подвеждаме от истерията на времето. Спомнете си какво се случи у нас през 80-те години: абсурдното етническо насилие към нашите мюсюлмански съграждани засили тяхната обособеност, дезинтегрира ги, настрои ги срещу останалите. Дали не трябва този път да бъдем по-умерени? Нека решават училищата дали да имат униформи, нека решават семействата, а държавата да се намесва само там, където наистина се нарушават правата на момичетата – например ако родителите му забраняват да учи, работи или да се ожени за човек по свой избор.
България има шанса да бъде населена с турци, които са мюсюлмани точно толкова, колкото ние сме християни. И да не припомням съперничеството между турци и араби, омразата между сунити и шиити. Унифицираното символно насилие ще произведе само едно: унифициран ислямски фронт. Шанс могат да се окажат турците и за Европа, където вече живеят официално 4 (неофициално може би 6) милиона. Нещо трябва да се направи, за да се примири ислямът с модерността, нещо, което в Европа се е случило през XVIII век.
Ислямът не може просто да се заличи, той трябва да се интегрира, което значи да се създаде европейски ислям, който едновременно да пази достойнството и културната специфика на своите членове и да ги прави пълноценни граждани на съвременния свят. Алтернативата я знаем – внос на фундаментализъм от места като Саудитска Арабия. Умерената му – да кажа ли битова? – турска версия е много подходяща за това. Учението на турския интелектуалец Фетула Гюлен например е един възможен път за подобно развитие: той мисли религията като нещо свързано с частната сфера, обичаите, семейството, приличието, празниците и пр., което не бива да се меси в обществените дела. В някакъв смисъл Гюлен коригира светския фундаментализъм на един Мустафа Кемал, без обаче да се отказва от постиженията на светска Турция, уникални впрочем в мюсюлманския свят. И ако това е нещо далечно, нека поне мислим за български или още по-добре балкански ислям, който не само да отговаря на нагласите на хората, които живеят тук, но и да противостои на различни радикализми, внасяни отвън.