Германия и мюсюлманите
Съжалението, което папа Бенедикт XVI изказа, че е бил погрешно разбран в мюсюлманския свят, вместо да спре протестите на ислямистките фанатици, разпалва религиозния конфликт с открити заплахи, че "Стените на Ватикана ще бъдат скоро атакувани от правоверните".
Сега мнозинството германци считат, че папата изобщо не е трябвало да се извинява, а мюсюлманите най-после да разберат, че само е цитирал средновековен източник, където пише: "Мохамед е дал само лошо и нехуманно на света… и ислямът е налаган с меч".
Германският вътрешен министър Волфганг Шойбле се възмути, че дори свободата на мнение или правото да бъде цитиран в научна лекция средновековен текст, се възприема от мюсюлманите като обида и повод за културно-религиозна война срещу Запада. А с тази лекция Бенедикт XVI искаше да открие диалога на разбирателство между културите.
В ескалацията на конфликта обаче, западни експерти по Исляма предупреждават в анализи на германските медии, че Западът най-после трябва да се откаже от криворазбраната толерантност и да реагира с протестни ноти, вместо да си затваря очите, когато в Иран или в арабския свят се появяват обидни карикатури на Папата – изобразен като свиня на амвона или на американския държавен секретар Кондолиза Райс – като разгонена кучка, с пушка в деколтето, както и да поиска сметка за поругаването на германските национални символи.
Но ако някои мюсюлмански политолози и социолози се опитват да извинят разгневените маси от правоверни в Иран или Пакистан, като посочват, че арабскоезичните медии съзнателно не съобщават, какво точно е казал папата, живеещите в Германия турци имат нужната медийна информация, но също демонстрират със стадно чувство гняв и обида – казали им в джамията или в кафенето, че папата ругал Мохамед и те вече искат да го видят на колене за извинение или арестуван от турските власти, щом стъпи на турска земя.
Тези реакции обаче за първи път дават критичен тон в официалната германска политика на интеграция, към засилване на критичния диалог "Исляма в Германия"и за стриктни норми на респект спрямо Западните духовни и религиозни ценности.