Кръстът – духовен меч, с който се побеждават видимите и невидимите сили
Източник: Духовен център Св. Петка
Вече много често се срещат хора, особено млади, които носят на гърдите си кръстчета. Човек се пита снобизъм ли е това, своеобразен вид реакция или пък белег на православна принадлежност? Добре би било поне тези, които носят кръстчета по религиозни подбуди, да знаят значението и символиката на кръстния знак.
В древността наказанието с кръстна смърт се прилагало към най-големите престъпници. Това наказание било не само мъчително, но и позорно. В такъв случай човек може ли да изпитва благоговейно чувство към кръста?
Иисус Христос бил разпънат на кръст между двама разбойници. Поради това кръстът поражда противоречиви чувства: за един той е безумие, а за други – сила. Защо е така?
Тук е необходимо да си припомним, че Бог чрез Своите пророци многократно е предсказвал на еврейския народ за идването на Божи Пратеник и за Неговите страдания, при това страдания на кръст. В една или друга степен очакванията за световен Избавител са рефлектирали и в най-будните умове сред езичниците. И според тях този Избавител трябвало да изпита върху Себе Си човешката злоба, ненавист и жестокост.
Сам Бог от вечност е предопределил изкуплението на човечеството от греха чрез Кръста. Вярно е, че чрез ума си ние не можем да проумеем Голготската кръстна жертва на Иисус Христос, но със сърцето си я възприемаме, защото тя е определена не от човеци, а от Бога.
Единственият, който на тая земя е говорил и действал като бог и човек, Който е възвестил божествено учение и дал на човечеството божествени истини, а като божествени те се непогрешими, е Иисус Христос. На Бога е присъща любовта, на човека пък (с неговата греховност) често е присъща злобата. Колкото едно нещо е по-чисто и по-възвишено, толкова по-силна е реакцията срещу него. До идването на Христа човечеството е било под греха и е действало под влиянието на греха. Човешкият критерий за божествените ценности е бил деформиран. През призмата на тази деформация учението и делата на Иисус Христос изглеждали богохулни, а богохулниците се наказвали с кръстна смърт. Като Бог Христос е могъл да отмине кръстните страдания и смърт, но щеше ли тогава Неговото учение за любовта да възтържествува? Чрез отбягването на Кръста щеше ли Той да върне в съзнанието на човечеството доверието му към Бога, да го убеди, че не Бог враждува с човека, а човек враждува с Бога?
В делото на изкуплението от греха Кръстът беше необходим. Той е най-силното видимо доказателство за вечната и неизменна Божия любов. Вечният живот минава през Кръста на Голгота, за да се изяви във и чрез Възкресението. Без Голгота няма Възкресение, без Възкресение няма вечен живот. Това, което Христос каза, на Кръста го доказа, а с Възкресението Си го запечати в съзнанието на Своите последователи.
Щом е така, отношението ни към Кръста може ли да бъде друго, освен положително и благоговейно? Или приемаме Кръста като необходим етап по пътя към изкуплението, или си оставаме в тинята на греха. Православните християни приемат първото. Чрез Кръста на Голгота ние ставаме християни, ставаме членове на Църквата Христова. Кръстът служи като отличителен знак за християните. Той е духовен меч, с който се побеждават видимите и невидимите сили.
Голготската Кръстна жертва има и богата символика. Прикованият на Кръста Христос зримо за нас обгръща целия свят. С разтворените си ръце Той обхваща четирите краища на света, с благия Си поглед стопля всяко човешко сърце, с Божествената Си уста призовава всички към Себе Си, като им предлага благост, топлота и божествена любов.