Как да преминем “минното поле”?
Така “неофитът” бързо намира своето място в “йерархията на благочестието”, която има за основна задача да разделя по морален признак. Едните са праведни във всичко – те имат “специална благодат” или пък “специален статут” на някак си по-особено благочестиви и ревностни християни. Другите са “неправедни” във всичко – или по-скоро недостойни във всичко – може би с изключение на случаите, когато изпълнят стриктно “възвишените” (което не означава църковните) изисквания на “достойните”. Така още с влизането си в Църквата, човекът се “приучава” да разграничава, а това означава да разделя по морален признак. Затова той винаги преживява Църквата като онази система от правила, норми, забрани и предписания, чието спазване може да му даде правото да бъде в числото на “праведниците”, “достойните”, “избраните”. Но за всички останали, които търсят милосърдието, прошката, радостта и любовта, Църквата си остава “минното поле”, място, в което на всяка крачка дебне подозрително-намръщеният поглед на безкомпромисния ревнител.
Христос обаче е основал Своята Църква не като “минно поле”, а като богочовешка общност на любовта, в която човекът получава всичко като дар. Неговата критика срещу фарисеите не е била само заради тяхното лицемерие, а показва, че дарът на новия живот не може да се ограничи в рамките на закона. Христос приема с любов митаря, блудницата, прокажените – хора, които са били презрени от последователите на тогавашния религиозен морал и обществени порядки; показва като пример милосърдния самарянин и любящия баща, който “отдалеч” видял завръщащия се блуден син. Но вместо да очакваме блудния син на нашето време и “отдалеч” да го приемем с прошка, милосърдие и любов (за да споделим с него радостта и дара на живота) ние гледаме на него с подозрение, недоверие и маниакална бдителност. Всъщност ние се вглеждаме в “далечината” и бдим да не би някой да наруши невъзмутимото бездушие на “нашата си” праведност и полагаме грижи да “минираме” подстъпите към нея. Тази бдителност грижливо замаскирва мините на законничеството и морализма и ражда страха да не би другия да пробие бронята на нарцистичната самовлюбеност, в която се корени всяка претенция за индивидуална праведност и благочестие. Това е бдителност, която се превръща в технология на страха и вината. А страхът и чувството за вина са основното вещество на експлозива, с който фарисейската бдителност и ревност се опитва да унищожи всеки опит на човека да заобича и да сподели радостта от дара на живота.
Някой ще попита: “Как да намерим безопасната пътека между мините?” Отговорът е много прост: в това минно поле няма безопасни пътеки. Единствената възможност е да се прекрати “войната” – война, водена с оръжията на намръщената безрадостна духовност. Прекратяването на тази война минава през победата над себе си, през победа над собствения индивидуализъм, през приемането на другия човек като дар, който Бог ни е дарувал, за да споделяме радостта от живота. Единствено тогава ние можем да приемем с прошка и любов завръщането на своя по-малък (блуден) брат и с радост да споделим трапезата на своя Небесен Отец!