Учените възстановиха облика на Спасителя
Жизнь
Ръст 182 см, тегло 79,4 кг – такъв е бил земният облик на Иисус Христос, твърдят експерти от научния център в Колорадо, които за пръв възстановиха обемната фигура на Христос по изображението, отпечатало се върху Торинската плащаница.
Според преданието именно в това платно е бил повит Спасителят след екзекуцията, в него той е бил погребан в пещерата. И от него е излязъл, възкръсвайки от мъртвите. Въз основа на отпечатъка и с помощта на най-нови компютърни технологии американските учени изчислиха всички параметри на тялото на Христос и направиха негов модел от гипс. Той може да се смята за най-точното пресъздаване на фигурата и лицето на Иисус. Христос е бил висок и едър човек. Според изчисленията на специалистите, Неговият ръст е бил 182 сантиметра, а теглото не надвишавало 79,4 килограма. Той бил с цяла глава по-висок от своите съвременници. Когато Иисус вървял сред учениците Си, хората можели да Го виждат отдалеч. И дори седящият Христос бил по-висок от останалите.
Един път учените вече се опитаха да възстановят образа на Христос – тогава само виртуално – по отпечатъка върху плащаницата. През 1976 г. американският физик Джон Джексън, основавайки се на лабораторните анализи на американския учен Бил Мотърн, създаде триизмерен компютърен модел на тялото. Разбира се, програмата, конвертираща плоския отпечатък в триизмерен, беше примитивна по днешни стандарти. Но и тогава учените бяха потресени от това, че получената фигура е анатомически много точна. И версията на скептиците, че изображението върху плащаницата е само рисунка, направена от художник през Средновековието, отпадна.
Защото се оказа, че отпечатъкът на фигурата на Христос се трансформира много точно в системата на триизмерното изображение. Нито един художник в света не е способен да отчете всички фактори, които са формирали отпечатъка – теглото на тялото и отделните му части, различната отдалеченост на неговите повърхности от платното и т.н.
След това за сравнение бяха взети много от древните художествени копии на Торинската плащаница – те също преминаха през компютърната програма VP-8, преобразуваща изображението в триизмерно. Всички резултати без изключение се оказаха непропорционални.
Анатомически правилен отпечатък може да се получи само ако се повие истинско тяло с тъкан. Оставаше да се провери дали повитият с древното ленено платно човек е Иисус Христос. Още трийсет години бяха необходими за това.
Съвпаденията
Историците откриха потвърждения, че Туринската плащаница е била известна още през VI век. Никой не се е съмнявал тогава в нейната автентичност, вярващите й се покланяли. И се оказва, че иконописците от онова време рисували лика на Христос тъкмо копирайки плащаницата. Има една древна икона на Христос Вседържител в манастира "Св. Екатерина" на планина Синай. Преданието твърди, че тя е подарък на император Юстиниан I, който е построил манастира.
Неизвестният художник, нарисувал този лик през 544 г., се стараел да предаде образа на Спасителя максимално точно, копирайки го от най-достоверния източник – плащаницата.
Сходството на иконата и изображението върху платното е почти фотографско. Точно съвпада разположението на очите, носа и устата. Точността се проследява дори и в дребните детайли. Косата отляво пада върху рамото, отдясно тя е по-къса. Очите са много големи, носът – тънък и дълъг, лицето е изпито, брадата раздвоена, има малка плешивинка под долната устна, шията е тънка и дълга. Тази икона и изображението върху Торинската плащаница съвпадат по своите параметри, нещо повече, имат 45 общи черти! В съда е достатъчно да съвпаднат само 14 пунктове, за да се признае идентичността на човека.
Монетите
Има и друг факт, говорещ за автентичността на плащаницата. Учените откриха, че двете монети, чиито отпечатъци личат върху очите на Христос (според погребалните обичаи на много народи върху очите на мъртвеца се слагат монети – бел. прев.) могат да се идентифицират много точно. Това са лепти – истински дребни пари от онова време. Отпечатъкът на монетата върху дясното око е по-отчетлив. На него се виждат ясно буквите UCAI. Те съвпадат с буквите върху лептите, сечени по времето на Понтий Пилат. Съвременната техника позволява да се открият общите детайли. Те са 74!
При това именно тази разновидност на лептата с надписа UCAI се отнася към 29 г. от нашата ера, или 16 г. от управлението на Тиберий. Монетата върху лявото око не е толкова отчетлива. Но и тя може да се разпознае. Това е лептата "Julia" на Пилат. Такива монети са били в обръщение в течение на само една година, а именно през 29 г. от нашата ера.
Скулптурите
Интересно е да се сравни триизмерното изображение на Иисус Христос, възстановено по отпечатъка върху плащаницата, с най-известните статуи на Спасителя. Оказва се, че само гениалният скулптор Микеланджело се доближил най-много до оригинала!
Неговото мраморно творение се пази в базиликата Св. Петър във Ватикана. На него Дева Мария държи в ръцете си тялото на снетия от кръста Иисус. Това е един от най-големите шедьоври на Микеланджело. Какво му е позволило да стигне до такава точност? Интуицията? Или Божият промисъл? Излиза, че съвременниците не са се лъгали, като казвали, че сам Бог е водил ръката му!