Пазете грешника
А случвало ли се е да се намерят доброжелатели, които да ви напомнят как трябва да изглежда вашето семейство, вашите отношения, вие самият?
Например, суетен сте. И не го ли прикривате успешно, зад на пръв поглед небрежно облекло, небрежен външен вид, или пък сте податлив на греха на чревоугодието, но никога не си позволявате да нарушите поста пред хората; измъчва ви сладострастие, но се радвате, когато хората виждат във вас целомъдрен човек; изпадате често в униние, но демонстрирате непоправим оптимизъм? Някъде дълбоко сте потиснали вашата "сянка", която в сънищата придобива застрашителни размери и сякаш се готви да ви погълне. Будни, събирате всичките си сили да потиснете този образ, който отчаяно ви преследва. Психолозите извеждат наяве механизмите или с други думи изопачаванията, на които е податлива човешката природа, само и само да придобие възжелания добродетелен образ.
Тук мненията на психолозите и проницателните познавачи на човешката душа се срещат и може да се открие очевидна връзка – например между фройдистката психология и учението на отците-отшелници за страстите. Например, според Дж. Моран изяснението за удоволствието и болката при св. Максим Изповедник би могло свободно, без да ощети смисъла, да замени основни понятия при Фройд. Интересна шега би се получила с иначе лишения от чувство за хумор фройдист, ако се замени Фройдовото понятие „принцип на удоволствието” с думите на св. Максим. Много православни не понасят Фройд, но по същия начин биха били отвратени и от иначе трезвата, разумна и достатъчно мрачна психология на страстите, изложена без всякакви заобикалки от отците-пустинници. Макар описанията, които дават отците-пустинници и Фройд да се разминават в някои ключови моменти, в много отношения си приличат. Общо е виждането за човешката природа като повредена в самата й глъбина и разбирането за нашата потайност и склонност към лъжа, измама и изопачавания, но и за силата, с която се съпротивляваме да признаем това. И двете страни виждат още и колко малко сме склонни да променим нещо в себе си, защото това би повредило образа, който сами сме издигнали за себе си. Освен това подобен акт изисква неимоверни усилия. И двете страни констатират как използваме морала не само за защита, но и за жестока атака срещу другите при тяхно падение. Например, в думите на Христос за "гредата в окото" се говори за това, което Фройд определя като проекция. И психологията на Фройд, и аскетическото учение на отците-отшелници разкриват как страстта поражда фантазии, а удовлетворяването на страстта включва и наслаждение от въображаемия сценарий и фантазиите. Те виждат във фантазията дълбинен психичен процес, който оказва огромно въздействие върху разума и всички прояви на самоконтрол, свързани с него.
Има обаче нещо, което може да разцепи на две огледалото, в което с помощта на фантазията се любуваме на собственоръчно създадените образи и всъщност се отдаваме на бягството от различността. И това е искреността към самите себе си и към другите. Енергията, която влагаме, за да прикрием собствената си греховност може да бъде вложена в акта на мъжеството, за да извадим наяве слабите си страни. И да ги споделим. С риск да загубим всичко, но и с надеждата, че истинската обич към себе си и към другия се ражда с познанието на действителния ни образ. Онова пространство, в което най-напред това трябва да се случи е семейството – да откриеш и най-скритите кътчета на душата си; да не забравим да отворим вратите и на личното ни пространство, което ревниво пазим с пароли.
Ако срещнете искрен човек в църквата, пазете го като съкровище. Той обикновено изглежда така: все същият човек е и в храма, и извън него, в работата и дома си. Той е от онзи тип хора, които не се страхуват открито да минават през личностните кризи и проблеми, дори когато изваждат наяве онзи дълбоко потиснат, заключен с ребус от пароли действителен образ на грешник. Той е човек, който има мъжеството да си признае, че е само един грешник, дошъл да търси изцеление в Църквата. Пазете го!