Отклик от един празник в Търговище
Започва тържественната Света Литургия. Отслужват я Варненският и Великопреславският митрополит Кирил и гостът на храма-игуменът на Бачковския манастир, Архимадрит Борис.
Богобоязливите люде шепнат тихо познатите молитви и припяват с ангелогласните песнопения на църковния хор. Само големият полюлей, накичен с многобройните си електрически свещи, е тъжен. Толкова рядко му позволяват да свети. Надеждите, че за празника ще освети храма, останаха напразни. Завистливо наблюдаваше отгоре пламъкана десетките запалени восъчни свещи.
Повечето от дошлите са с просребрени коси. Младежите се броят на пръсти. Този празник не стига до тях.
В словото си към миряните митрополит Кирил припомни делото и завета на небесният покровител на българският народ. Подтикна към добри помисли, дела и знаниея но смирение във всяко начинание. Колкото и значими да са делата и натрупаните знания, те са съвсем малка част от неизмеримото знание на създателя, осъзнато още от древния Сократ с думите: „Аз знам, че нищо не знам.” И най-вече призовава да не забравяме делничното си общуване с Твореца чрез молитва, защото тя е съприкосновението ни с бога, което ни доближава до него.
Взели късче нафорка, смирено и тихо, прекръствайки се, скромно облечени хора излизат от църквата, замислени над последните думи на Митрополита, приели в сърцата си Бог за най-добър приятел.
Напуснат от поклонниците си, храмът е готов да приеме следващите посетители за поредния празник.
Един ден. Един храм. Две събития.
Смирението на първите, не смеещи да поседнат (въпреки годините и болежките си) пред библейските слова и църковните ритуали, се измества енергично и малко шумнозаемащи местата си за сядане, като в театър. Луксозно облечени, със значително по-малди и лъчезарни лица, си разговарят по светски. Най-после щастието на полилея се усмихна и той засия с целия си блясък. Само трима от новодошлите се поклониха и покръстиха пред иконите на Рилския светец. Дали другите знаеха че днес е неговият ден?
Представлението „Тайнство Венчаване” мина режисирано и набързо. Напразно се опитвах да доловя онова смирение, обзело хората по време на божественната литургия – смирението, слято със смиреността на храма.
Забързаният отец Славчо Проданов, когото търпеливо изчаках след венчавката, не пожела да отговори на въпросите ми.
Останала сама с догаряща свеш в ръка, докоснах дървената икона с лика на чудотвореца Йоан, дар от Бачковския манастри чрез Архимандрит Борис и се замислих за него.
РИЛСКИЯТ ОТШЕЛНИК И ОТШЕЛНИКЪТ В МЕН
Започвам направо без витиевати слова.
Дъвча сланутък. Сама го отгледах. Навярно не всички откраднати шушулки са били празни. Много време го дирих по поляни и чукари. Няма го и няма. И как ще го намеря, като съм тръгнала с раница на гърба. Защо ангелите да ми дават от своя хляб, след като си нося човешкия. Само дето с тоя от моята торба не ще заситя и двама закусвали преди пет часа лакомници, камо ли деветима яки мъже, не яли пет дена, изтощени в бродене из Рилската пустош, както стори Йоан с царските люде, та и половината хляб остана.
Всяка различна реалност извън рамките на собствената духовна и интелектуална ограниченост обявяваме за чудо или небивалица, още по вече ако е в разказите и легендите от вековете. Но идва време, когато чудото става с нас. Като оцелели от токов удар сме. Онемяваме – за нещо не си дадохме сметка. Едва тогава се замисляме кой хляб да изберем. Понякога замислянето е докато си стъпим на краката, или поне мислим, че сме стъпили и пак се потапяме в същото русло с недоучен урок.
Могъщата Вавилонска кула се срути, та нашата ли ще оцелее?
Как духът ми да полети като птичките, които не мислят за храна, но успяват да изпеят най-хубавите си песни в земния миг, че и потомство да наспорят?
В криворазбраната си отдаденост към все недоволното от презадоволяване потомство оставихме душата да плаче за своята несътворена песен, а после се питаме защо все нещо я мъчи.
Бележникът със задачите за деня – препълнен. И все неотложни! В графика няма отделено време за молитва, време за творене, време за мълчание, в което „да живеем със себе си, подобно на кедър”, както призовава безименния животописец и да не приемаме никого, тъй както Пустинникът Рилски не се срещна дори с царя, за да не пристъпи свещенния обет на мълчанието. А ние не можем да откажем клюкарските брътвежи на съседката от благо-приличие. На какво благо прилича това? И за кого е благото?
Искам да отправя думи за възхвала на великия българин, от който ме делят векове, но не бих дръзнала да се меря с поетичното, дълбоко трогващо вдъхновение на средновековния творец, пожелал да остане анонимен, пред чиято искреност на изблиците се прекланям. Ако всичко друго от този изключетелен живот е непостижимо, то нека поне по-често си спомняме за заръката в Завета на Българският Ангел, бдящ над нас и да не забравяме да изричаме: „Господи Исусе Христе, Сине Божий, помилвай мене грешния”.
Питат ме: „Не се ли страхувяш да бродиш сама в планината?”
Загубих някъде страха си сред човешките ужаси, а и полегналото дърво ми е по-удобно от писалище. Понякога вятърът си играе с листите на тайната книга, която господарят на природата усърдно пише. Успявам да прочета по нещо, уви не винаги разбираемо. Езиците непрекъснато се сменят – птичи, тревен, скален, облачен със всичките им лингвистични подгрупи. Дори успях да разговарям с костенурка. Мъдро създание. Незнам как се получи. Навярно от сланутъка… Расла съм в балканско село. Нося скитническия дух на дедите си. Но отшелникът в мен…? Тръгвам, бродя, връщам се. Винаги се връщам към илюзията на нещото наречено дом. Връщам се към вербалното общение и към мъдростта на епископ Козма за esprit laique.
Мирски дух!
„Не начевай нищо свръх силите си и не се отдавай на леност!”
Мирски дух. Моят дух. Божи дух.
Пребивавам в средата. Това царският път ли е? Път на примирение със света и преклонение пред Бога? Нито ад, нито рай?
Оправданието – имам път!
Смисълът – да вървя!
Пълнотата на битието – да не спирам!
Вървя по твоите пътища, закрилнико благи. Вече съм там къде Осенево. Измолвам прошка за бащата на Лука. И за всички бащи, неразбрали синовете си. Чакам мисъл да ме осени. Почивам. Присядам. Пред мен – вкаменената змия. Едва я познах. Цялата нащърбена. Оголяла. Всеки открил я си откъртил люспица. И за мен останала една. Прибирам я внимателно. В моя асклепион ще я положа.
Продължавам. На Въртопа съм. Настига ме буря. Пропастта кънти пред мен. Пороищата я прегръщат, а после се давят в зловещото и, бучащо гърло. Поглъща камъни и клони. Колко му е да погълне и мен. Вместо страх – възхита! Сама си се чудя.
Една шипка ми пошушна, че това е царският път и ме върна на себе си. На сигурно съм.
Няма по-царски пътища от тези, които помнят стъпките ти, Светецо. Не търся дома ти – пещерата под планината, защото не съм поканена. Знам, че там е прибежище на богоизбраните, които отварят входа и със светлината си – нещо, което спелеолозите не искат да научат.
Бурята стихна. Гледай ти! Някой запалил огън. Пушекът му нагоре, додето погледът стига. Дими и шепти. Ей-там на върха шатра разпъната. Сам цар Петър в цял ръст! За него е посланието. Да не съм любопитна.
Чакай! Това не беше ли X-XІ век! Какво от това. Измеренията на духа следват други закони и други следствия.
Ето я и дъгата – сияние след буря. Ако се боим от бурята, как ще разберем сиянието? Всичките цветове са пред мен – в завета на Бога, като пулсираща арка. Кани ме да мина през нея по пътя към истинския дом – необятния, необозримия, вечния дом на Духа!
„Радвай се, светла моя Деница!”
Планинският Светилник не е угаснал цели десет века! След Лука те намериха много момчета и с теб възмъжаха. Вървяха и вървят по най-светлия път с твоето име в молитвите си за человеците.
„Радвай се, Слънце в рилската пустиня!”
Защото и днес 15 вощеници горят там, където си се на Бога обрекъл и обител с твоето име съградиха.
Радвай се, защото живеят и пребъдват със завета ти. Прегърни ги всичките с твоето „Чедца мои!”, най-благий и любящ Бащице измежду нетленните смъртни!
Радвам се с теб, но не мога да остана. Такава е орисията ми – да се връщам.
Зърното расте, където е посято. Не всичките му плодове принасят полза и не от всяко хлябът насища. Понякога измръзва зиме, а пролет изгнива, понякога младото стръкче, несъбрало сила е смазано. Понякога слана отронва цвета или червей прояжда плода му, но от Завета си знае: „Божията сила в немощ се показва съвършена.” С нея то – малкото зрънце, носи силата на мирозданието и шанса божиите пратеници да го посеят на най-невероятното място, според службата му, както сланутъка.
Но може и извор да си. Ако затвориш водите около себе си, с езерната си чистота – ще си огледало на небето. Ако заслизаш от планината и се слееш с другите извори ще придобиеш мощ. В дъждец и роса земята ще поиш и радваш. Пази се в мътен порой, помитащ всичко след себе си да не се превърнеш.
Огънят те мами. Но кой – пламък, светилник или пожар?
Изборът е твой. Небесният Владика предлага, не налага. „Който желае да дойде след мене, да отрече сам себе си от всичко, да вземе своя кръст и да ме последва като остави мирския свят.”
Свети, свети, свети Йоане – ти бе първият български избранник да го сториш.
Не се поколеба. Не се отказа. Подвиг е. Велик.
Поклон. Доземи.
Другото е мълчание…
Амин!
Вестник Знаме (Търговище), бр. 124, 5.11.2008 г.