На път ли е РПЦ да остане без вино за причастие?
Източник: РИА Новости
В Руската православна църква засега не изпитват недостатък от кагор (вино за богослужебна употреба – бел.прев.), но се надяват, че кризата на руския пазар на виното скоро ще бъде преодоляна. „Във връзка с въвеждането на новите акцизни бандероли, ситуацията, наложила се след изчезването от щандовете на молдавските вина, значително се усложни. Но досега не съм чул някъде да се е стигнало дотам, че да няма кагор за причастие”, – е казал в петък в интервю пред РИА Новости шефът на Секретариата за връзки на Църквата с обществеността свещеник Михаил Дудко.
Той е пояснил, че запасите в енориите не са само за един месец, макар и да не са безкрайни. „Затова, разбира се, с нетърпение очакваме кризата да завърши”, – е добавил свещеникът.
Както е съобщил събеседникът на агенцията, повечето вино за причастие, чиито цена и качество са приемливи за използване в литургията, е от молдавски произход. Запасите от кагор обаче вече започват да се изчерпват.
Но доколкото обемът на потребление на вино в храмовете не е много голям (за извършването на тайнството Евхаристия (причастие) не е необходимо много кагор), засега свещенослужителите, по думите на Дудко, „се справят с положението”.
Обикновената Чаша, от която се причастяват вярващите на литургията, е с вместимост около половин литър, а с вино се пълни само до половината. Така че, при ежедневно извършване на Божествената литургия, за един месец на една енория й са необходими 10-15 бутилки кагор.
Интересното е, че в другите Поместни православни църкви по света за причастие по правило се използва сухо вино. Кагорът е традиция именно в Руската православна църква. Тя е свързана с това, че виното, използвано за Евхаристията в дореволюционна Русия често е било внасяно от френската област Cahors и то е било сладко.
„Естествено, онова вино не е съвсем виното, което днес се продава под марката „кагор”, – е признал представителят на Московската патриаршия. Освен това той е подчертал, че за вярващите виното не е просто питие, а „древен сакрален символ, който нееднократно се упоменава в Свещеното Писание”.
(…) „Знам, че в трудните следреволюционни времена, когато просто не е имало вино, в църковните кръгове съвсем сериозно се е обсъждал въпросът за възможността виното да се замени със сокове или настойки. Надявам се, че сега времената не са такива, че въпросът да стои по подобен начин”, – е заключил отец Михаил. (РИА Новости)