Да заложим на християнската си същност
От големите линии на световното развитие ние сме участвали в два интернационални проекта. Единият е православният, който сме разработили в духа на народностната философска еманципация чрез славянския език и самостойната църква. Другият е комунистическият, който има латинска философска и езикова изразност. Попадайки в ЕС ще трябва да избираме един от двата варианта за защита на нашата идентичност в нейните автентични духовни и интелектуални корени. При този избор интерпретацията на историята ще е от съществено значение, защото българската политическа философия в нейния оригинален вид преминава през историческото познание.
На първо място философията на историята не е разработена както трябва в България в сравнение със световните достижения в тази област. А исторически факт без философско тълкувание остава суха статистика. Единствената философска традиция при осмислянето на фактите е тази на комунистите. Никоя друга философска школа не е разработвана в България на научно равнище. В света на идеите съществуват много школи и направления, които дават друга картина на историческия процес. За да бъде ефикасен историческият метод при обяснение на световните феномени, на българите е нужна спешна интерпретация на фактите въз основа на религиозната философия и богословието.
От големите линии на световното развитие ние сме участвали в два интернационални проекта. Единият е православният, който сме разработили в духа на народностната философска еманципация чрез славянския език и самостойната църква. Другият е комунистическият, който има латинска философска и езикова изразност. Попадайки в ЕС ще трябва да избираме един от двата варианта за защита на нашата идентичност в нейните автентични духовни и интелектуални корени. При този избор интерпретацията на историята ще е от съществено значение, защото българската политическа философия в нейния оригинален вид преминава през историческото познание.
Впрочем силата на Паисиевата "История славяноболгарская" не е в датите на управление на царете, а в твърдението, че българите са най-чистите от евангелска гледна точка християни. Именно то трябва да намери своето философско представяне чрез историята на българите, за да можем да имаме бъдещ суверенитет като личности, на които им предстои участие в голяма интернационална организация като ЕС.