Послание на апостол Павел до Галатяни
Вярата и любовта на християните
Някои протестанти и сектанти смятат, че Църквата не е необходима за спасението, и цитират този стих. Те считат, че са избрани и спасени като Божествения Павел, щом са повярвали в Иисус Христос. Те много грешат, защото дръзват да се сравняват с ПОСЛАНИКА на ИИСУС ХРИСТОС за народите. Гордостта им ги заслепява да се наричат апостоли и пророци.
Свети Григорий Палама смята, че апостол Павел е 12-ия апостол, избран лично от Христос. Сектантите трябва да знаят, че Църквата е тяло Христово, а Христос е неин Глава. Христос праща Своя раб Ананий да кръсти гонителя Си Савел, който обаче е Негов избран съсъд, за да разпространи Божието Евангелие на всички народи. Павел започва посланието си до Галатяни, за да защити своето Апостолство от промъкналите се сред тях "лъжебратя" юдаисти, на които те наивно повярвали, че без обрязване няма да се спасят. Апостолът ги предупреждава, че с обрязването си те отпадат от благодатта Христова и се връщат към Закона, а ако нарушат заповедите на Моисей, заслужават смърт. Основна идея на посланието, писано ок. 50 – 53г. е, че се оправдаваме не чрез делата по Закона, а чрез вярата в Христос. Лутер, който превежда на говорим немски език Новия Завет, добавя в Посланието думата „само” – "само чрез вяра"! Той забравя, че сме оправдани и чрез кръвта Христова. Вярата у ап. Павел действа с любов, а Лутеровата вяра действа без любов, с омраза към анабаптистите, към „папата – Антихрист” и неговата „антихристова църква”, към турците и евреите, призовава да се палят синагогите им… Забравя докторът, че любовта никога не отпада! Бог е любов и желае спасението на всички, но чрез вярата в Него, чрез надеждата на Него и чрез любовта към Него и към ближния.
Църквата в лицето на Ананий кръсти Савел и той прогледна и телесно и духовно. В кръщението от вода и Дух той получи прошка на греховете си. Сектантите не смятат, че при кръщението се дава прошка на греховете, а някои дори не смятат, че то е необходимо. Те си се заблуждават, че единствени следват Библията, а на дело я отричат. Те отричат православното и католическото кръщение на децата и ги прекръщават и мамят. Отричат кръщението на Църквата, а приемат прекръщението в сектата. Смятат се за "стопроцентно-спасени" и за равни на пророците и апостолите. Не приемат Тялото и кръвта Христови, а само хляб и вино (или: вода, кола, гроздов сок, лимонада) като техни символи. Нима Христос проля вино или гроздов сок на кръста, а не кръвта Си? Нима ни даде символи, а не Самия Себе Си в евхаристията? Христовата кръв ни омива от всеки грях, а не водата, колата и гроздовият сок. Апостол Павел предупреждава и нас, че който проповядва друго евангелие, а не апостолското, ще бъде анатема. Ако нашата вяра действа с любов към заблудените ни братя, те ще се покаят и ще прегърнат Истината, Която ще ги освободи и ще ги върне в Църквата.